Kuukausittainen arkisto:kesäkuu 2018

Tehoharjoitteet 4: Perinteiset vedot & kisat

1. Aluksi Päätin esittää klassiset vedot mitassa 3 – 60 min yhden postauksen muodossa. Tässä postauksessa siis puidaan klassisia hapenottovetoja (3-6min), välimittaisia vetoja (7-12min) sekä klassisia kynnystreenejä (15 – 60min). Intensiteetin mielessä puhutaan haarukasta 90+ – 115% suhteessa kriittiseen tehoon. … Lue loppuun

Kategoria(t): intervallit, kisat, kriittinen teho, kynnysvedot, tehoharjoittelu, W' | Kommentoi

Tehoharjoitteet 3: Laskeva- ja vaihtelevatehoiset

Laskevatehoiset vedot jatkavat epäortodoksisten harkkojen sarjaa. Ne soveltavat havaintoa: kun tehoa manipuloidaan ylikovan maksimihapenkulutukseen johtavan alun jälkeen tietyissä rajoissa, hapenkulutus ei laske juurikaan, vaikka työskentelyn intensiteetti laskee huomattavasti. Lue loppuun

Kategoria(t): hapenotto, intervallit, kriittinen teho, laskevatehoiset | Yksi kommentti

Tehoharjoitteet 2: ON/OFF-mikrointervallit

ON/OFFeilla tarkoitetaan hapenottoalueella eli kriittisen tehon yläpuolella työskentelyä, jota rikotaan lyhyillä 15 – 30 sekunnin aktiivisilla palautusjaksoilla. Tätä lystiä toistetaan esimerkiksi 10-15min ajan. Sitten esim 5min sarjapalautus, jota seuraa yksi tai kaksi toistoa ON/OFFia. Kolmas ei luultavasti mene loppuun asti. Lue loppuun

Kategoria(t): hapenotto, Harjoituspankki, intervallit, kriittinen teho, ON/OFF, tuntemus, W' | 2 kommenttia

Tehoharjoitteet 1: Sprintti-intervallit

Epäortodoksinen tapa kehittää hapenottoa ovat sprintti-intervallit. Ne ovat kokemukseni ja kirjallisuuden mukaan hyvä tapa aloittaa kovempi kuormitus myös vähemmän harjoitelleilla, kunhan henkilö on terve ja motivoitunut. Lue loppuun

Kategoria(t): intervallit, tehoharjoittelu | 3 kommenttia

Töpöttelystä juoksemiseen?

Sain jostain syystä postissa Pyöräily + triathlon -lehden 2/2018 numeron. Ehkä viime vuoden kilpailulisenssin kylkiäisenä, tiedä häntä. Se vaikutti olevan pääosin tavallinen yhdentekevä harrastelehti eli pitkä väline- ja matkakohdemainos, vaikka varmasti ihan hyvin aikein toimitettu. Siinä oli kuitenkin yksi erinomainen … Lue loppuun

Kategoria(t): juoksu, peruskestävyys, ruskot, sykemittari, tekniikka, tuntemus, virheet | Yksi kommentti

Satula

Satula on aina ja määritelmällisesti päin persettä. Aika usein vertaillaan pyörien osia ja varusteita, mutta minusta satula ei läheskään aina saa ansaitsemaansa huomiota. Sopivan kokoisen rungon ohella satula on ehkä tärkein pyöräilymukavuuteen vaikuttava asia. Lue loppuun

Kategoria(t): satula, tuntemus, vehkeet | Kommentoi

Kriittisen tehon (tahdin) kenttätestit

Blogissa on kuvattu yksi tapa, jolla saa kynnyksen ilmaiseksi ja mielestäni luotettavasti paikoilleen. Tätä tietoa voi soveltaa sellaisenaan, kunhan muistaa tietyn tervejärkisen varovaisuuden tehoharkkoja tehdessä. Leikillisyyttä ei kannata unohtaa, harjoittelun pitäisi kuitenkin olla kivaa. Lue loppuun

Kategoria(t): Harjoittelu, kenttätesti, kriittinen teho, kurinalaisuus, sykemittari, tehoharjoittelu, tuntemus, W' | 4 kommenttia